Страхування вантажів

Об'єкт страхування
  • Об'єктом страхування є вантаж, зазначений у договорі страхування, на праві володіння, користування і розпорядження Страхувальника цим вантажем та/або можливі збитки чи витрати під час його перевезення, що включає всі перевантаження і перевалки, та під час його зберігання на складах в пунктах перевантажень і перевалок.

Страхові ризики та страхові випадки
  • 1) Програма «З відповідальністю за всі ризики»

    Страховим ризиком є будь-яка подія, що відбулася під час перевезення застрахованого вантажу, що включає всі перевантаження і перевалки, та під час його зберігання на складах в пунктах перевантажень і перевалок та яка призвела до знищення (загибелі), пошкодження або втрати всього чи частини застрахованого вантажу.

    Страховими випадками є:
    - знищення (загибель), пошкодження або втрата всього чи частини застрахованого вантажу, під час його перевезення, що включає всі перевантаження і перевалки, та під час його зберігання на складах в пунктах перевантажень і перевалок, що сталися внаслідок будь-яких причин;
    - збитки, витрати і внески по загальній аварії, які зобов'язаний понести Страхувальник по частці вантажу та/або фрахту;
    - всі необхідні та доцільно здійснені витрати на рятування вантажу, а також на зменшення збитку і визначення його розміру, а саме:
    а) на зберігання вантажу після настання події, що має ознаки страхового випадку, перевантаження, переупакування пошкодженого вантажу;
    б) на евакуацію засобу перевезення з місця настання події, що має ознаки страхового випадку (за умови неможливості його пересування власним ходом після настання події, що має ознаки страхового випадку);
    в) витрати на проведення експертного (товарознавчого) дослідження оцінки розміру збитку, якщо така оцінка була доцільною та проведена за погодженням зі Страховиком.


    2) Програма «3 відповідальністю за часткову аварію»

    Страховими випадками є:
    - знищення (загибель), пошкодження або втрата всього чи частини застрахованого вантажу, під час його перевезення, що включає всі перевантаження і перевалки, та під час його зберігання на складах в пунктах перевантажень і перевалок, що сталися внаслідок таких подій (страхових ризиків):
    а) пожежі (знищення або пошкодження застрахованого вантажу вогнем, здатним самостійно поширюватися за межами місць, спеціально призначених для його розведення та підтримання, а також продуктами згоряння та заходами пожежогасіння, які вживаються з метою запобігання подальшого розповсюдження вогню, вибуху);
    б) вибуху (знищення або пошкодження застрахованого вантажу в разі швидкого одночасного викиду енергії);
    в) удару блискавки, бурі, вихору, урагану, шторму, виверження вулкану і інших стихійних явищ, крім повені, землетрусу і цунамі;
    г) крушіння або зіткнення наземних засобів перевезення, їх контакту з рухомими та/або нерухомими предметами, перевертання засобу перевезення, сходу з рейок залізничних засобів перевезення;
    ґ) крушіння, падіння або зіткнення літаків, інших повітряних засобів перевезення, їх контакту з рухомими та/або нерухомими предметами;
    д) крушіння або зіткнення суден, зіткнення або контакту судна з будь-яким зовнішнім об'єктом, окрім води, викиду судна на берег або посадки судна на мілину, затоплення або перекидання судна;
    е) викидання вантажу за борт під час лиха, змиву хвилею за борт вантажу; проникнення морської чи річкової води в морське чи річкове судно, ліхтер, баржу, інший засіб перевезення, трюм, контейнер чи місце зберігання вантажу;
    є) вивантаження вантажу в порту лиха;
    ж) потрапляння за борт вантажу чи падіння вантажу під час завантаження, розвантаження, перевантаження вантажу на засіб перевезення, а також складування чи укладання вантажу.
    - збитки, витрати і внески по загальній аварії, які зобов'язаний понести Страхувальник по частці вантажу та/або фрахту;
    - всі необхідні та доцільно здійснені витрати на рятування вантажу, а також на зменшення збитку і визначення його розміру, а саме:
    а) на зберігання вантажу після настання події, що має ознаки страхового випадку, перевантаження, переупакування пошкодженого вантажу;
    б) на евакуацію засобу перевезення з місця настання події, що має ознаки страхового випадку (за умови неможливості його пересування власним ходом після настання події, що має ознаки страхового випадку);
    в) витрати на проведення експертного (товарознавчого) дослідження оцінки розміру збитку, якщо така оцінка була доцільною та проведена за погодженням зі Страховиком.


    3) Програма «З обмеженим покриттям»

    Страховими випадками є:
    - знищення (загибель), пошкодження або втрата всього чи частини застрахованого вантажу, під час його перевезення, що включає всі перевантаження і перевалки, та під час його зберігання на складах в пунктах перевантажень і перевалок, що сталися внаслідок таких подій (страхових ризиків):
    а) пожежі (знищення або пошкодження застрахованого вантажу вогнем, здатним самостійно поширюватися за межами місць, спеціально призначених для його розведення та підтримання, а також продуктами згоряння та заходами пожежогасіння, які вживаються з метою запобігання подальшого розповсюдження вогню, вибуху);
    б) вибуху (знищення або пошкодження застрахованого вантажу в разі швидкого одночасного викиду енергії);
    в) крушіння або зіткнення наземних засобів перевезення, їх контакту з рухомими та/або нерухомими предметами, перевертання засобу перевезення, сходу з рейок залізничних засобів перевезення;
    г) крушіння, падіння або зіткнення літаків, інших повітряних засобів перевезення, їх контакту з рухомими та/або нерухомими предметами;
    ґ) крушіння або зіткнення суден, зіткнення або контакту судна з будь-яким зовнішнім об'єктом, окрім води, викиду судна на берег або посадки судна на мілину, затоплення або перекидання судна;
    д) викидання вантажу за борт під час лиха;
    е) вивантаження вантажу в порту лиха;
    - збитки, витрати і внески по загальній аварії, які зобов'язаний понести Страхувальник по частці вантажу та/або фрахту;
    - всі необхідні та доцільно здійснені витрати на рятування вантажу, а також на зменшення збитку і визначення його розміру, а саме:
    а) на зберігання вантажу після настання події, що має ознаки страхового випадку, перевантаження, переупакування пошкодженого вантажу;
    б) на евакуацію засобу перевезення з місця настання події, що має ознаки страхового випадку (за умови неможливості його пересування власним ходом після настання події, що має ознаки страхового випадку);
    в) витрати на проведення експертного (товарознавчого) дослідження оцінки розміру збитку, якщо така оцінка була доцільною та проведена за погодженням зі Страховиком.


    4) Програма «3 відповідальністю за визначеними ризиками»

    Договір страхування може бути укладений на випадок настання однієї або декількох, окремо обраних Страхувальником подій, з числа зазначених у пунктах 1), 2), 3) Розділу 7 цих Загальних умов.

Строк та територія дії Договору страхування
  • Строк дії Договору страхування – від 1 (одного) дня до 1 (одного) року. Договір страхування вступає в дію з 00:00 годин дати, вказаної в Договорі страхування як дата початку дії Договору страхування, за умови сплати Страхувальником страхового платежу (повної страхової премії або відповідної її частини (якщо умовами Договору страхування передбачена сплата страхової премії частинами)) у визначений в Договорі страхування строк, та не раніше моменту, коли вантаж буде вперше взято зі складу або місця зберігання в визначеному в Договорі страхування пункті відправлення з метою навантаження в/на транспортний засіб для перевезення та діє протягом всього періоду перевезення вантажу до визначеного в Договорі страхування пункту призначення (включаючи всі перевантаження і перевалки, та під час його зберігання на складах в пунктах перевантажень і перевалок) та дія Договору страхування закінчується о 24:00 годині дати, вказаної в Договорі страхування як дата закінчення строку дії Договору страхування, але не пізніше моменту, коли (в залежності від того, який із зазначених моментів часу настане раніше):
    1) вантаж вивантажено (розвантажено) на склад одержувача або в іншому місці в пункті призначення, визначеного в Договорі страхування;
    або
    2) вантаж вивантажено (розвантажено) на будь-який інший склад або у місце інше, ніж визначено в Договорі страхування, до чи в пункті призначення, визначеного в Договорі страхування, який/яке призначене для зберігання іншого, ніж при звичайному перевезенні, або для розділу або для розподілу;
    або
    3) коли Страхувальник або його службові особи використають будь-який інший транспортний засіб або контейнер для зберігання, іншого, ніж у ході нормального перевезення;
    або
    4) строк проміжного складського зберігання вантажу перевищив 30 днів або строк дії Договору страхування.

    Якщо перевезення фактично завершується в пункті іншому, ніж пункт, зазначений в Договорі страхування, чи вантаж, який перевозиться за маршрутом, зазначеним у Договорі страхування, розвантажується у проміжному пункті для перевезення іншим засобом перевезення, що не передбачено Договором страхування, чи розвантажується в пункті вимушеного заходу, що не передбачено Договором страхування, то такий пункт вважається кінцевим пунктом призначення і Договір страхування припиняє свою дію.

    Договір страхування діє відносно лише тих перевезень, що здійснюються за маршрутом, визначеним у Договорі страхування.

    Строк дії Договору страхування може бути продовжений за згодою Сторін шляхом укладення в письмовій формі додаткової угоди до Договору страхування, яка з моменту підписання стає його невід’ємною частиною.

    Територія дії Договору страхування – країни та території згідно з маршрутом перевезення, за виключенням зон воєнних дій, конфліктів та прирівняних до них, окупованих та/або незаконно відчужених територій, а також територій, де оголошена надзвичайна ситуація у зв'язку зі стихійним лихом.

Винятки із страхових випадків та обмеження страхування
  • Винятки із страхових випадків
    Не визнається страховим випадком подія та не підлягають відшкодуванню збитки, що сталися у разі або внаслідок:
    - умислу або грубої необережності Страхувальника або Вигодонабувача (у випадках, передбачених законодавством України), а також умисне порушення Страхувальником або Вигодонабувачем правил завантаження (вивантаження), перевезення (пересилання) і зберігання вантажів, встановлених нормативно-правовими актами законодавства України, міжнародними угодами і конвенціями, кодексами, статутами, іншими нормативно-правовими актами та документами;
    - нормативного витоку (зменшення), нормативної втрати ваги та об’єму, або нормативного зносу (псування, погіршення) застрахованого вантажу;
    - недостатності або непридатності упаковки вантажу або підготовки його до перевезення, якщо він не були належним чином упакований для його перевезення у відповідності до вимог упакування вантажів та правил перевезення, невідповідності упакування технічним нормам для даної категорії вантажів;
    - відправлення вантажу в пошкодженому стані, наявності у вантажу на момент початку перевезення дефектів (включаючи виробничі дефекти) чи недоліків;
    - затримки у доставці вантажу, навіть якщо ця затримка відбулася внаслідок настання страхового випадку (за винятком збитків, витрат і внесків, що підлягають оплаті по загальній аварії);
    - впливу звичайних коливань температури, трюмного повітря, дії особливих властивостей чи природних якостей вантажу (включаючи усушку), самозаймання, корозії, гниття, бродіння, набуття запахів, подряпин, рубцювання, відколювання фарби, лакового покриття, емалі, хімічної зміни, внутрішнього псування, плісняви, втрати якості, звичайної потертості вантажу, тертя із стінками чи стійками засобу перевезення чи іншими предметами;
    - пошкодження та/або знищення вантажу черв'яками, гризунами, птахами, комахами, а також продуктами їх життєдіяльності;
    - пошкодження та/або знищення вантажу цвіллю, зігріванням, запотіванням;
    - порушення роботи електронних/електричних схем (включаючи комп'ютери, комп'ютерні системи, комп'ютерні програми, комп'ютерні процеси), механічних несправностей вантажу, якщо вони не є наслідком пошкоджень, завданих вантажу та/або упаковці вантажу під час транспортування;
    - недотримання (порушення) температурного режиму та режиму вологості для вантажів, що потребують дотримання таких умов при транспортуванні будь-якими видами транспорту;
    - залишення вантажу без догляду, порушення правил безпечної стоянки засобу перевезення, стоянки у місцях, не передбачених договором перевезення;
    - відхилення від маршруту перевезення, повернення вантажу у пункт відправлення, зміна пункту призначення та/або способу перевезення вантажів, якщо про такі зміни не було повідомлено Страховику відповідно до умов Договору страхування;
    - розміщення та/або кріплення вантажу на транспортному засобі з порушенням вимог нормативних документів, що регламентують перевезення за видами транспорту;
    - неплатоспроможності або невиконання фінансових зобов'язань власниками, керуючими, фрахтувальниками або операторами, командою, екіпажем транспортного засобу, а також іншими особами які здійснюють або відповідальні за перевезення і зберігання вантажу;
    - навантаження, перевезення та/або зберігання (в тому числі в безпосередній близькості від застрахованого вантажу) вибухонебезпечних та легкозаймистих речовин, якщо це заборонено нормативними документами, що регламентують перевезення за видами транспорту та/або зберігання;
    - самозапалення або вибуху небезпечних вантажів (пожежовибухонебезпечних, легкозаймистих та їдких речовин, вибухових пристроїв, вогнепальної зброї) при їх перевезенні, навантаженні, розвантаженні, а також зберігання в безпосередній близькості від застрахованого вантажу, речовин та предметів, небезпечних у відношенні вибуху чи самозапалення;
    - непридатності складу або місця зберігання для зберігання вантажу;
    - недостачі (нестачі) застрахованого вантажу чи невідповідності найменування вантажу заявленому на страхування при цілісності його зовнішньої упаковки та/або при доставці застрахованого вантажу зі справними пломбами вантажовідправника або перевізника при відсутності слідів несанкціонованого доступу до застрахованому вантажу та/або ознак розкрадання;
    - немореходності або непридатності судна, підвозного засобу, ліхтера або баржі, контейнера або ліфтвана, будь-якого наземного чи авіаційного засобу перевезення для безпечного перевезення застрахованого вантажу, якщо Страхувальнику або Вигодонабувачу було відомо про таку немореходність або непридатність в момент навантаження застрахованого вантажу;
    - порушення гарантій мореплавства і придатності судна, придатності іншого засобу перевезення застрахованого вантажу, якщо Страхувальнику або Вигодонабувачу було відомо про це порушення;
    - здійснення перевезення застрахованого вантажу морським (річковим) судном вік якого перевищує 25 (двадцять п’ять) років;
    - здійснення перевезення застрахованого вантажу морським (річковим) судном, якщо у такого судна відсутня відповідна класифікація в класифікаційному товаристві (регістрі/реєстрі), що застосовується в державі реєстрації судна;
    - перевезення застрахованого вантажу на ліхтерах, баржах і інших підвізних судах, якщо використання таких судами не є звичайними способом перевезення за місцевими умовами;
    - використання засобу перевезення у цілях, які не відповідають вимогам законодавства та/або відрізняються від зазначених у договорі перевезення, включаючи буксирування або транспортування засобу перевезення;

    - іонізуючого випромінювання або радіоактивного зараження (забруднення) від будь-якого ядерного палива або ядерних відходів або від згоряння ядерного палива;
    - радіоактивної, токсичної, вибухової або будь-якої іншої небезпечної або заражаючої властивості будь-якої ядерної установки, реактора або іншого ядерного устаткування або ядерного компонента такого обладнання;
    - застосування (дії) будь-якої зброї, принцип дії якої заснований на реакції ділення атому чи ядерного синтезу, а також інших подібних реакцій, або дії радіоактивної сили або речовини;
    - радіоактивної, токсичної, вибухової або іншої небезпечної або заражаючої властивості радіоактивної речовини за виключенням радіоактивних ізотопів, відмінних від ядерного палива, коли такі ізотопи обробляються, транспортуються, зберігаються або використовуються в комерційних, сільськогосподарських, медичних, наукових чи інших аналогічних мирних цілях;
    - застосування (дії) будь-якої хімічної, біологічної, біохімічної або електромагнітної зброї;
    - застосування (дії) бактеріологічної зброї і зброї психотропної дії; непридатності вантажу для подальшого використання внаслідок зараження вірусами будь-якого виду або впливу отруйних, хімічних або біологічно-активних речовин;
    - дії таких чинників як: шум, вібрація, звуковий удар чи інші фактори подібного роду;

    - здійснення терористичного акту, його планування, підготовки чи замахом на нього. Також не підлягають відшкодуванню будь-які збитки, пошкодження, видатки або витрати будь-якого характеру, які безпосередньо або опосередковано спричинені, є наслідком або пов'язані з будь-якими діями, спрямованими на контроль, запобігання, придушення терористичного акту, якщо Договором страхування не передбачено страхування «страйкових ризиків» відповідно до пункту 7. даних Загальних умов

    - військових та пов’язаних в з ними дій, а саме: війни, громадянської війни, революції, повстання, заколоту або громадянських заворушень, що виникають внаслідок цього, або будь-який ворожий акт воюючої сторони або проти неї; захоплення в полон, арешту, затримання, утримання, що виникають у випадках зазначених у пункті а), та наслідки, що випливають з цих дій або будь-яких спроб зазначених дій у цей час; дії покинутих мін, торпед, бомб чи іншої покинутої військової зброї, якщо Договором страхування не передбачено страхування «військових ризиків» відповідно до пункту 7. даних Загальних умов;
    - страйків та пов’язаних в з ними дій, а саме: дій учасників страйків, локаутів чи осіб, які беруть участь у трудових заворушеннях, бунтах, громадянських заворушеннях; будь-якого акту тероризму, тобто акту будь-якої особи, яка діє від імені або у зв'язку з будь-якою організацією, що займається діяльністю, спрямованою на повалення чи вплив, силою чи насильством, на будь-який уряд, законно чи незаконно утворений; дій будь-яких осіб, які діють з політичних, ідеологічних чи релігійних мотивів, якщо Договором страхування не передбачено страхування «страйкових ризиків» відповідно до пункту 7. даних Загальних умов

    - протиправних дій третіх осіб, а саме: крадіжки зі зломом та/або грабежу, та/або розбою, та/або знищення (загибель), пошкодження або втрата всього чи частини застрахованого вантажу в результаті таких дій), якщо Договором страхування не передбачено страхування за програмою «З відповідальністю за всі ризики» або якщо Договором страхування не передбачено страхування на випадок протиправних дії третіх осіб, а саме: крадіжки зі зломом та/або грабежу, та/або розбою, та/або знищення (загибель), пошкодження або втрати всього чи частини застрахованого вантажу в результаті таких дій).

    Не визнається страховим випадком подія та не підлягають відшкодуванню:
    - будь-які непрямі збитки, включаючи зниження цін на вантаж; штрафні санкції, пені, передбачені контрактом постачання, договорами (угодами), за невиконання Страхувальником умов таких договорів; претензії, що ґрунтується на затримці чи невиконанні рейсу транспортного засобу;
    - втрата доходу або недоотримання прибутку, неотримання прибутку через перерву у виробництві, витрати на заробітну плату й утримання екіпажу судна, на паливо і предмети постачання;
    - збитки, що виникли внаслідок помилок чи упущень, включаючи помилки при оформленні документів, професійні чи технічні помилки при складанні, оформленні та/або перевірці документів, помилки чи упущення, що виникли під час/в результаті невірного оформлення митних документів чи недотримання правил по митному оформленню майна та вантажів, помилки в обліку та нарахуванні податків та мита, невірного оформлення документів первинної бухгалтерської звітності;
    - збитки, що виникли внаслідок чи пов’язані з закінченням гарантійних строків та строків вантажу;
    - штрафи, накладені на Страхувальника органами виконавчої влади;
    - збитки, якщо подія, що має ознаки страхового випадку, не обумовлена у Договорі страхування як страховий ризик (випадок), сталася до початку дії Договору страхування, але виявлена після початку його дії, а також якщо збитки завдано після закінчення строку дії Договору страхування;
    - збитки, якщо подія, що має ознаки страхового випадку сталася поза вказаною в Договорі страхування територією його дії, за виключенням відхилення від маршруту перевезення, якщо це буде викликано необхідністю рятування людей, транспорту, вантажу, а також забезпеченням подальшого перевезення. Обов’язок щодо доведення причин відхилення від маршруту перевезення покладається на Страхувальника;
    - збитки, якщо відсутній прямий безпосередній причинно-наслідковий зв’язок між подією, що сталася, та пошкодженням, знищенням (загибеллю) або втратою застрахованого вантажу та/або частини застрахованого вантажу;
    - збитки, якщо подія викликана обставинами, про які Страхувальник знав або повинен був знати, але не вжив усіх від нього залежних заходів для її запобігання;
    - збитки, якщо подія, що має ознаки страхового випадку сталася у межах будь-якої тимчасово окупованої території та/або територій на які не поширюється фактичний контроль офіційної влади;
    - збитки, що виникли після збільшення ступеня страхового ризику, без попереднього укладання відповідних додаткових угод до Договору страхування про внесення відповідних змін та сплати додаткового страхового платежу;
    - моральна шкода та компенсація упущеної вигоди.

Порядок розрахунку страхових виплат
  • При настанні страхового випадку, розмір завданих збитків визначається наступним чином:
    а) при повній загибелі вантажу, зникненні транспортного засобу разом з вантажем безвісті або втраті всього вантажу – у розмірі страхової суми зазначеної в Договорі страхування;
    б) при загибелі або втраті частини вантажу – різницею між вартістю застрахованого вантажу та вартістю вцілілого вантажу на дату настання страхового випадку, але не більше страхової суми зазначеної в Договорі страхування;
    в) при пошкодженні вантажу – різницею між вартістю застрахованого вантажу та вартістю пошкодженого вантажу на дату настання страхового випадку (у випадку, якщо пошкодження можна усунути і це є економічно доцільним – у розмірі витрат на відновлення, але не більше страхової суми зазначеної в Договорі страхування).

    Відповідно до розміру фактично понесених витрат Страхувальника, пов'язаних зі страховим випадком (крім тих, які відносяться до загальної аварії), до розміру страхового відшкодування, в межах встановленого в Договорі страхування ліміту відповідальності Страховика за такими витратами, включаються: - всі необхідні і доцільно здійснені витрати по рятуванню вантажу, а також по зменшенню збитку, які були погоджені зі Страховиком, а саме:
    а) на зберігання вантажу після настання страхового випадку, перевантаження, переупакування пошкодженого вантажу;
    б) на евакуацію засобу перевезення з місця настання страхового випадку (за умови неможливості його пересування власним ходом після настання страхового випадку);
    в) витрати на проведення експертного (товарознавчого) дослідження оцінки розміру збитку, якщо така оцінка була доцільною та проведена за погодженням зі Страховиком.

    Збитки та витрати за загальною аварією розраховуються пропорційно частці Страхувальника згідно розподілу загальної аварії між учасниками морського перевезення (диспаша).

    Страховик сплачує страхове відшкодування у розмірі прямого збитку Страхувальника (з врахуванням лімітів відповідальності Страховика за окремими Об’єктами страхування, за окремим страховим ризиком або страховим випадком, групою страхових ризиків та/або страхових випадків передбачених Договором страхування) та передбачених Договором страхування фактично понесених Страхувальником витрат, пов'язаних зі страховим випадком (крім тих, які відносяться до загальної аварії), але не більше страхової суми та встановлених Договором страхування лімітів відповідальності Страховика для таких витрат, з врахуванням:
    - розміру франшизи, обумовленої Договором страхування;
    - виплат страхових відшкодувань, здійснених на дату настання події;
    - суми відшкодування, що виплачено чи підлягає виплаті Страхувальнику (Вигодонабувачу) іншими третьою особами;
    - зносу частин, вузлів, агрегатів та деталей, що підлягають заміні при відновлювальному ремонті.

    Виплачене страхове відшкодування зменшує розмір страхової суми по Договору страхування на розмір виплаченого страхового відшкодування з дати його виплати. Якщо страхове відшкодування виплачене в розмірі страхової суми по Договору страхування, дія Договору страхування припиняється.

    Якщо збиток, завданий застрахованому вантажу, підлягає відшкодуванню, в тому числі іншими особами, то Страховик відшкодовує в межах страхової суми/ ліміту відповідальності різницю між розміром завданого збитку та сумою, що підлягає відшкодуванню іншими особами. Страхувальник/Вигодонабувач зобов’язаний повідомити Страховика про наявність таких осіб та про суми, що підлягають відшкодування ними протягом трьох робочих днів.

    Якщо на момент настання страхового випадку Страхувальник має чинні договори страхування щодо цього Об’єкту страхування, то при настанні страхового випадку страхове відшкодування розподіляється пропорційно співвідношенню страхових сум/лімітів відповідальності.

    Страховик здійснює страхову виплату (страхове відшкодування) пропорційно співвідношенню страхової суми до вартості вантажу на дату укладення Договору страхування.

    Сума страхового відшкодування за одним страховим випадком або декількома страховими випадками не може перевищувати страхову суму та ліміти відповідальності Страховика, встановлені в Договорі страхування.

    При пошкодженні вантажу вартість його відновлення включає витрати на матеріали і запасні частини для відновлення, вартість виконання відновлювальних (ремонтних) робіт, витрати на доставку матеріалів для відновлення й інші доцільні витрати, необхідні для відновлення первісного стану пошкодженого вантажу, який існував на момент страхового випадку. При цьому до витрат на відновлення не включається вартість додаткових витрат, що викликані необхідністю поліпшення вантажу, а також витрат на тимчасовий чи допоміжний ремонт.
    Розмір відновлювальних витрат може визначатися на підставі:
    - акту товарознавчої експертизи (висновку експертного дослідження), проведеної експертом (суб'єктом оціночної діяльності). Вибір експертної організації та/або експерта здійснюється Страховиком;
    - кошторису ремонтних робіт, рахунків-фактур, нарядів-замовлень та інших документів ремонтних або торговельних підприємств, які підтверджують вартість відновлювального ремонту вантажу;
    - якщо вантаж за письмовою згодою Страховика був відновлений до здійснення виплати страхового відшкодування – на підставі актів виконаних робіт, рахунків за ремонт, фактично виконаним та погодженим зі Страховиком ремонтним підприємством.
    При зникненні транспортного засобу разом з вантажем безвісті, втраті всього вантажу або повній загибелі всього вантажу, коли Страхувальнику сплачується страхове відшкодування в розмірі повної страхової суми, передбаченої Договором страхування, Страхувальник зобов’язаний до отримання страхового відшкодування відмовитися від своїх прав на застрахований вантаж шляхом подання Страховику заяви про абандон, з дотриманням наступних умов:
    - Страхувальник не може робити заяву про абандон умовно або відізвати заяву про абандон, передану Страховику;
    - заяву про абандон Страхувальник повинен передати Страховику протягом шести місяців з дати настання події, в зв'язку з якою робиться заява про абандон; по закінченні шести місяців з дати настання події, в зв'язку з якою робиться заява про абандон, Страхувальник позбавляється права на абандон, проте може вимагати відшкодування збитку на загальних підставах;
    - у випадку, якщо Страховик дав згоду на абандон, Страхувальник не звільняється від своїх обов'язків, обумовлених Договором страхування;
    - якщо після отримання страхового відшкодування зниклий безвісті або втрачений вантаж/ частина вантажу буде знайдений та повернений Страхувальнику, він зобов'язаний не пізніше одного місяця повернути Страховику отримане страхове відшкодування (за вирахуванням суми страхового відшкодування за шкоду, заподіяну пошкодженням або загибеллю частини вантажу, якщо така мала місце) або передати Страховику за його згодою цей вантаж.

    Якщо страхова сума за Договором страхування та сума збитку визначені в іноземній валюті, виплата страхового відшкодування проводиться відповідно до законодавства України з питань застосування іноземної валюти у страховій діяльності.

Умови здійснення страхових виплат
  • Виплата страхового відшкодування здійснюється Страховиком на підставі письмової заяви Страхувальника (Вигодонабувача) та рішення Страховика про визнання випадку страховим та здійснення страхової виплати (страхового акту).
    Для отримання страхового відшкодування Страхувальник (Вигодонабувач) надає Страховику наступні документи:

    1) заяву на виплату страхового відшкодування, за встановленою Страховиком формою;

    2) документи про наявність на законних підставах або на підставі інших правовідносин страхового інтересу щодо Об’єкта страхування, в тому числі у Вигодонабувача (документи, що підтверджують право власності на вантаж, право користування чи розпорядження вантажем): договори поставки / купівлі-продажу на вантаж / контракти / договори лізингу / оренди обладнання, тощо;

    3) документи, що підтверджують вартість вантажу: рахунки / інвойси / рахунки-фактури / товарні накладні на весь вантаж, що перевозиться або накладні на внутрішнє переміщення товару;

    4) документи, що підтверджують факт здійснення експедирування і перевезення вантажу:
    - договори на транспортно-експедиційне обслуговування, на перевезення;
    - договори фрахтування судна або його частини (чартер);
    - договори на стивідорне обслуговування з портом / стивідорною компанією і акцептована заявка на приймання / видачу вантажу;
    - експедиторська розписка / накладна, що підтверджує прийняття вантажу до експедирування (якщо така складалася);
    - двостороння копія оригіналу ТТН / CMR для одержувача, в тому числі з позначкою про зміну перевізного засобу;
    - двостороння копія оригіналу залізничної накладної для одержувача - при залізничному перевезенні;
    - акт приймання-передачі транспортного засобу (вагону / контейнеру / цистерни) - при залізничному перевезенні;
    - копія оригіналу авіавантажної накладної для одержувача - при авіаційному перевезенні;
    - двостороння копія оригіналу коносаменту / морської накладної для одержувача - при морському перевезенні;

    5) документи, що підтверджують факт настання страхового випадку, в залежності від виду транспорту:
    а) при перевезенні автомобільним транспортом:
    - акт про пошкодження / недостачу вантажу, із зазначенням кількості і ступеня пошкодження вантажу, складений між вантажоодержувачем і водієм / представником безпосереднього перевізника;
    - пояснювальна записка водія щодо факту та можливої причини настання події, з описом схеми кріплення вантажу при завантаженні, з зазначенням того, хто здійснював кріплення та з наданням фотографій (по можливості);
    б) при перевезенні залізничним транспортом:
    - комерційний акт / акт загальної форми залізниці / акт, складений одержувачем вантажу та незалежним експертом;
    - письмове повідомлення філії залізниці за місцем приймання вантажу про наявність виявлених пошкоджень з відміткою про вручення - у разі відмови залізниці від складання акту;
    в) при перевезенні авіаційним транспортом:
    - акт про нестачу / пошкодження, складений аеропортом / акт, складений одержувачем вантажу та незалежним експертом;
    - письмове повідомлення аеропорту про наявність виявлених пошкоджень з відміткою про вручення - у разі відмови аеропорту від складання акту;
    г) при перевезенні морським транспортом:
    - акт про пошкодження (damage report);
    - письмове повідомлення адміністрації порту про наявність виявлених пошкоджень з відміткою про вручення - у разі відмови порту від складання акту;
    - генеральний акт порту і акти-повідомлення до нього або інші аналогічні документи, що складаються портом / стивідорною компанією про підсумки вивантаження вантажу;
    - офіційні листи морського перевізника про втрату вантажу із зазначенням причини;
    - виписки або завірені копії судового / машинного / рефрижераторного журналів;
    - штурманські розписки;
    - морський протест і протести / листи, складені і вручені під час завантаження / розвантаження;
    - заяву про загальну аварію (будь-якої форми);

    6) документи, що підтверджують факт настання страхового випадку, в залежності від причини настання події:
    а) у випадку крадіжки / грабежу / розбою / шахрайських дій / інших протиправних дій третіх осіб:
    - копію заяви або повідомлення Страхувальника органу державної влади, уповноваженого на проведення розслідування у таких випадках;
    - документ, що підтверджує прийняття та реєстрацію органом державної влади, уповноваженим на проведення розслідування у таких випадках, заяви або повідомлення Страхувальника про такий випадок;
    - копію документу про закриття/зупинення розслідування/провадження або рішення (вироку) суду;
    або
    - інші подібні документи, що видаються відповідним компетентним органом в країні настання події, з можливістю ідентифікації перевезення, що розкривають обставини події, завірені належним чином, а також їх офіційний переклад на українську мову;
    б) у випадку пожежі:
    - акт про пожежу;
    - висновок про причини пожежі (довідка експерта) / постанова про відкриття кримінального провадження;
    або
    - інші подібні документи, що видаються відповідним компетентним органом в країні настання події, з можливістю ідентифікації вантажу, що перевозиться, що розкривають обставини події і причину загоряння, завірені належним чином, а також їх офіційний переклад на українську мову;
    в) у випадку дорожньо-транспортної пригоди (ДТП):
    - якщо ДТП сталась на території України: довідка, що видається підрозділами Національної поліції України на окрему вимогу і містить більш детальну інформацію щодо обставин ДТП, зокрема, відомості про всіх її учасників, наявності або відсутності у них стану сп’яніння та попередні висновки про те, внаслідок порушення яких пунктів ПДР та ким саме з учасників ДТП вона сталася;
    - схема місця ДТП, підписана учасниками ДТП та поліцейським;
    - постанова у справах про адміністративні правопорушення (якщо матеріали були направлені на розгляд до суду);
    - на окрему вимогу Страховика – копії інших адміністративних матеріалів, складених працівниками Національної поліції України за фактом ДТП (протокол про адміністративне правопорушення, пояснення учасників ДТП, протокол медичного обстеження водіїв тощо);
    або
    - інші подібні документи, що видаються відповідним компетентним органом в країні настання події, з можливістю ідентифікації перевезення, що розкривають обставини події, причину і відповідальну сторону, завірені належним чином, а також їх офіційний переклад на українську мову;
    г) у випадку стихійного лиха / іншої форс-мажорної події:
    - довідка державного органу, що здійснює нагляд та контроль за станом навколишнього середовища в країні події, на дату та за місцем події, що містить інформацію про погодні умови, в тому числі з кваліфікацією природного явища;
    або
    - довідка державної служби з надзвичайних ситуацій на дату і за місцем події, з описом події;
    або
    - інші подібні документи, що видаються відповідним компетентним органом в країні настання події, з можливістю ідентифікації перевезення, що розкривають обставини події, причину і відповідальну сторону, завірені належним чином, а також їх офіційний переклад на українську мову;

    7) додаткові документи в залежності від характеру вантажу, що перевозиться:
    а) для вантажів, при перевезенні яких потрібне дотримання певного температурного режиму:
    - термограма або інший документ, що дозволяє визначити температуру вантажу в дорозі в процесі транспортування;
    - свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу на тягач та причіп;
    - документи, що підтверджують поломку і ремонт засобу перевезення / рефрижераторної установки, із зазначенням дати надходження засобу перевезення до ремонтного підприємства і можливістю його ідентифікації - при поломці;
    б) для наливних / насипних вантажів:
    - копії журналів зважування вагонів / цистерн або аналогічні документи, що підтверджують результати зважування завантажених і порожніх транспортних засобів, акти заміру наливу цистерн або інші аналогічні документи, які свідчать про кількість наливного вантажу;
    - документи, що фіксують кількість вантажу по осадці судна в портах вивантаження і навантаження, документи, що підтверджують справність вагового обладнання, результати вимірів суднових танків, заміри берегових накопичувальних танків, а також силосу на елеваторах; приймання готовності суднових трюмів до перевезення, результати тестування кришок суднових трюмів;
    в) для великовагових / негабаритних вантажів:
    - тальманські листи приймання / відвантаження вантажу, суднові настанови по схемах кріплення, що мають бути застосованими;
    - спеціальний дозвіл на перевезення вантажу по маршруту, вказаному в транспортному документі;
    - розроблена схема кріплення на засобі перевезення;

    8) документи, що підтверджують розмір збитку:
    - дефектна відомість / наряд-замовлення, рахунок спеціалізованої ремонтної організації на ремонт - у разі пошкодження транспортних засобів / обладнання / інших ремонтопридатних вантажів;
    - документи, що підтверджують первісну вартість вантажу або рахунки на придбання майна замість пошкодженого, а також висновок спеціалізованої ремонтної організації про неремонтопридатність / фінансову недоцільність ремонту, акт списання / знищення вантажу або документ, що підтверджує вартість придатних для подальшого використання залишків - в разі повної загибелі транспортних засобів / обладнання / неремонтопридатних вантажів тощо;
    - висновок сюрвейєра / торгово-промислової палати / спеціалізованої лабораторії (включаючи акти відбору проб / зразків) про придатність пошкодженого вантажу / можливості уцінки / використання за іншим призначенням, а також документи, що підтверджують продаж вантажу з уцінкою (у випадку, якщо є така можливість), або акт списання / знищення вантажу (при неможливості уцінки) - в разі пошкодження генеральних (штучний вантаж і товар (продукція), що перевозяться в упаковці), насипних, харчових вантажів;
    - в разі інших понесених застрахованих витрат, які не включені до інвойсної вартості втраченого вантажу (вартість перевезення (фрахту), упакування, митного оформлення тощо) необхідно надати документи, що підтверджують розмір таких витрат і факт їх понесення: договори, рахунки, транспортні документи з відмітками сторін-учасниць, вантажну митну декларацію (ВМД) з відмітками митниці, платіжні доручення, комісійний договір, виписку або звіт комісіонера, виписку з контракту / договору купівлі-продажу, виписку з акредитиву (в частині пунктів, що стосуються страхування);
    - лабораторні аналізи зернового вантажу в порту навантаження і вивантаження, з обов'язковим зазначенням сорности і вологості;
    - акт диспашера - в разі вимог по Загальній аварії; аварійні бонди і гарантії, видані власником вантажу з метою отримання вантажу;
    - документи, що підтверджують витрати з порятунку вантажу, зменшенню збитку і по встановленню його розміру: договори, кошториси, рахунки, платіжні документи;

    9) документи, що забезпечують перехід від Страхувальника / Вигодонабувача до Страховика права вимоги (регресу/суброгації) до сторони, відповідальної за збиток:
    - претензія від вантажовласника до Страхувальника (якщо Страхувальник не є власником вантажу), оформлена належним чином, з розрахунком суми збитку і додатком підтверджуючих документів;
    - претензія Страхувальника до відповідальної за збиток сторони (експедитору / перевізнику / охоронному підприємству) з відміткою про отримання або з копією поштової квитанції про відправку; відповідь на вищевказану претензію (за наявності);
    - звільнення від права вимоги (Subrogation releas) - розписка, яку Страховик отримує від Страхувальника/ Вигодонабувача після виплати йому страхового відшкодування, відповідно до якої Страховик набуває право вимоги на отримання відшкодування, яке Страхувальник має проти будь-якої особи, винної у заподіянні шкоди, відшкодування якої виплачено Страховиком Страхувальникові;
    - документи щодо страхування відповідальності перевізника (за наявності).

    10) Інші документи, за наявності відповідних умов:
    - договір з охоронним підприємством, акт приймання вантажу під охорону, акт здачі;
    - акти митного огляду, або акти про перевантаження, або про переопломбування при зміні пломби під час перевезення;
    - сертифікати відповідності та якості на пошкоджений вантаж;
    - схема кріплення вантажу для великовагових і негабаритних вантажів;
    - суднові настанови по кріпленню вантажу.

    11) при настанні події, що має ознаки страхового випадку в період тимчасового зберігання вантажу в процесі його транспортування:
    - договір складського зберігання, укладений між власником складу та власником пошкодженого майна;
    - акти прийому-передачі майна на склад;
    - інвентаризаційний опис майна, що зберігається на складі на дату події, що сталася;
    - акт, складений представником власника складу спільно з представниками власника майна за фактом події, що сталася;
    - при затопленні - акт за фактом виявлення затоплення, складений компетентною організацією / комунальною службою, що здійснює обслуговування та ремонт пошкодженої інженерної системи;

    12) якщо Договором страхування передбачено страхування «військових ризиків», «страйкових ризиків»:
    - доступні для отримання від державних органів влади або з офіційних джерел документи, що підтверджують подію, а також матеріали засобів масової інформації, прес-конференцій представників державних структур і державних діячів;

    13) при настанні події, що має ознаки страхового випадку, яка сталась внаслідок або з причини піратства:
    - виписки з суднового журналу;
    - копії доповідей в IMB Piracy Reporting Centre, IMB PRC (Інформаційний центр IMB по піратству) / копії доповідей в UKMTO (UK Maritime trade Operation) і наступного листування з UKMTO;
    - копія тривожного повідомлення, відправленого за допомогою ССОС (Суднових Систем Охоронного Сповіщення) / копія тривожного повідомлення, відправленого за допомогою засобів Digital Selective Calling, DSC (Цифрового виборчого виклику, ЦВВ) / системи супутникового зв'язку Inmarsat.

    Якщо документи, необхідні для здійснення страхового відшкодування, надані в неповному обсязі та/або в неналежній формі, або оформлені з порушенням наявних норм (відсутні номер, дата, штамп, є виправлення тексту тощо), прийняття рішення про виплату страхового відшкодування або відмову у виплаті страхового відшкодування не здійснюється до усунення цих недоліків. Про наявність таких невідповідностей, порушень Страховик повідомляє Страхувальнику в письмовій формі протягом 5 (п’яти) робочих днів з дати отримання таких документів, якщо інший строк не обумовлений Договором страхування.

    Після отримання заяви на виплату страхового відшкодування, за встановленою Страховиком формою та всіх документів, які необхідні для визнання випадку страховим, причин, обставин і наслідків настання страхового випадку та визначення розміру збитків, передбачених Договором страхування, проводиться страхове розслідування.
    Страхове розслідування проводиться Страховиком або уповноваженою ним особою. Строк страхового розслідування не перевищує 30 діб з дня отримання заяви на виплату страхового відшкодування та всіх документів, які необхідні для визнання випадку страховим, причин, обставин і наслідків настання страхового випадку та визначення розміру збитків, передбачених Договором страхування. Якщо страхове розслідування потребує надання додаткової інформації органами державної влади, органами місцевого самоврядування та іншими підприємствами, установами, організаціями, Страховик має право продовжити строк розслідування ще на 60 діб за умови письмового повідомлення Страхувальника (інших осіб, які відповідно до умов Договору страхування мають право на отримання страхової виплати) не пізніше наступного робочого дня за днем прийняття рішення щодо продовження строку страхового розслідування.

    Виплата страхового відшкодування здійснюється протягом 15 (п’ятнадцяти) робочих днів з дати складення страхового акта.
    У разі прийняття рішення про відмову у здійсненні виплати страхового відшкодування Страховик протягом 5 (п’яти) робочих днів з дати прийняття такого рішення повідомляє про це Страхувальника (Вигодонабувача) в письмовій формі з обґрунтуванням причини відмови.

    Виплата страхового відшкодування здійснюється в безготівковій формі.


Підстави відмови у страховій виплаті
  • Підставами для відмови Страховика у здійсненні виплати страхового відшкодування є:
    1) порушення (невиконання або неналежне виконання) Страхувальником (Вигодонабувачем) умов Договору страхування;
    2) навмисні дії Страхувальника (Вигодонабувача), спрямовані на настання страхового випадку, крім дій, вчинених у стані крайньої необхідності або необхідної оборони, або випадків, визначених законом чи міжнародними звичаями;
    3) вчинення Страхувальником (Вигодонабувачем), умисного кримінального правопорушення, що призвело до настання страхового випадку;
    4) подання Страхувальником неправдивих відомостей про Об’єкт страхування, обставини, що мають істотне значення для оцінки страхового ризику, або про факт настання страхового випадку;
    5) одержання Страхувальником (Вигодонабувачем) повного відшкодування збитків від особи, яка їх заподіяла або від інших осіб. Якщо збиток відшкодований частково, страхова виплата здійснюється з вирахуванням суми, отриманої від зазначених осіб як відшкодування збитків;
    6) несвоєчасне повідомлення Страхувальником (Вигодонабувачем) про настання страхового випадку без поважних причин або невиконання інших обов’язків, визначених Договором страхування або законодавством, якщо це призвело до неможливості Страховика встановити факт, причини та обставини настання страхового випадку або розмір заподіяної шкоди (збитків);
    7) ненадання Страхувальником (Вигодонабувачем) всіх необхідних документів, які підтверджують настання страхового випадку та розмір збитку, які необхідні для прийняття рішення щодо виплати страхового відшкодування, подання документів, оформлених з порушеннями дійсних норм чи подання документів, які містять недостовірну інформацію щодо строку, причин та обставин страхового випадку та розміру збитку;
    8) ненадання довідки компетентних органів у випадках необхідності їх надання згідно з умовами Договору страхування та/або законодавством України;
    9) Страхувальник (Вигодонабувач) відмовився від свого права вимоги до іншої особи, відповідальної за шкоду (збитки, витрати) або якщо здійснення такого права вимоги стало неможливим з вини Страхувальника (Вигодонабувача);
    10) наявність обставин, які є винятками із страхових випадків та обмеженнями страхування, передбаченими Договором страхування;
    11) наявність інших підстав, встановлених законодавством України, у тому числі для договорів страхування, обов’язковість укладення яких визначена законом.